Normal_nutri-score

Het voedselkeuzelogo Nutri-Score mag pas op verpakkingen staan na een officiële landelijke invoering. Toch is het logo al volop te zien in de supermarkt. Dat verwart consumenten en schaadt hun vertrouwen, waarschuwen voedingsexperts. Dit meldt ANP Expert Support. 

Albert Heijn is gestart met een geleidelijke invoering van het logo. Ook Jumbo en Plus gebruiken de Nutri-Score, en steeds meer A-merken zetten het logo op hun product. De score moet klanten helpen bij het maken van een gezonde voedingskeuze.

Er is vooralsnog kritiek op de Nutri-Score omdat het logo niet goed is afgestemd op de Nederlandse voedingsrichtlijnen, zoals de Schijf van Vijf. Om het logo landelijk te kunnen invoeren is aanvullend onderzoek nodig. Dat kost tijd en zorgt voor vertraging. Voedingsexperts waarschuwen dat het gebruik van een logo dat nog niet is ingevoerd, verwarring creëert bij consumenten over wat gezonde voeding is.
Door het uitblijven van een definitieve beslissing rond de Nutri-Score zijn partijen in het verleden al met eigen logo’s en scores gekomen die ook vaak onvoldoende als objectief konden worden beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten door de bomen het bos niet meer, zegt Dirk Mulder van ING. “Een averechts effect. Hetzelfde verwijt speelt nu weer.”

Begrijpelijke argumenten

Mulder vindt de argumenten voor het vroegtijdig gebruik van het logo zijn vanuit gezondheidsperspectief begrijpelijk. “Maar de verwarring die hierdoor bij consumenten ontstaat, zorgt voor een ongewenst en omgekeerd effect en dwingt de overheid om tempo te maken met de landelijke invoering van het voedselkeuzelogo. Gezondheidsproblemen zoals obesitas en hartklachten zijn groot en nemen alleen maar toe. In landelijk als Frankrijk, België, Duitsland, Spanje en Zwitserland is de Nutri-Score inmiddels al met succes ingevoerd”, aldus Mulder.

De verantwoordelijkheid voor gezond eten wordt door de Nederlandse voedingssector en door de politiek doorgaans vooral bij de consument gelegd, stelt de specialist bij ING. Maar het is volgens hem juist de voedingssector zelf die het goede voorbeeld kan geven voor een gezond voedingspatroon.

Uniforme aanpak

“In de discussie rond gezonde voeding zou de voedingssector haar rol meer moeten pakken. Er is nog een wereld te winnen in preventie, voorlichting en transparante communicatie. Een uniforme objectieve aanpak zoals de Nutri-Score helpt daarbij. De supermarktketens hebben de eerste stappen gezet, maar alleen met een landelijke invoering kan dit logo succesvol bijdragen aan gezonde voedselkeuzes.”

Door: Nationale Zorggids