Supermarkten stimuleren gezonde voeding nog te weinig en er is voor de hele sector nog veel te verbeteren. Dat is de conclusie van het supermarktonderzoek Superlijst Gezondheid. Een omgeving waarin het eenvoudig en aantrekkelijk is om te kiezen voor gezonde producten is doorslaggevend voor het terugdringen van hart- en vaatziekten en voor een gezonde maatschappij in het algemeen. Dit meldt de Hartstichting die het onderzoek mede financierde.
De Superlijst Gezondheid is de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen bij het kiezen voor gezond eten en drinken. De belangrijkste bevindingen zijn dat gemiddeld 82 procent van de aanbiedingen in reclamefolders ongezond is, bij vrijwel alle kassa’s snoep en chocolade voor het grijpen liggen en dat supermarkten zichzelf geen duidelijk doel hebben gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.
Disneykarakters
Het rapport wijst ook aan wat wél goed gaat bij individuele supermarkten. Zo is er een supermarkteten die bij de kassa geen ongezond voedsel meer aanbiedt en een andere keten die Disneykarakters gebruikt om Schijf van Vijf-producten aantrekkelijk te maken voor kinderen. In het algemeen blijkt dat elke supermarkt wel iets van anderen zou kunnen leren.
Grote verschillen
Er zijn grote verschillen tussen supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen iets voorop. Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver. Er zijn nog flink wat stappen nodig om te komen tot een omgeving waar gezonde voeding goedkoper, toegankelijk en aantrekkelijker is dan gezonde voeding.
Ongezonde voeding is op dit moment na roken, de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren. De Hartstichting wil, samen met andere gezondheidsfondsen, dat gezonde voeding de norm wordt.
Door: Nationale Zorggids