Regelmatig worden nabestaanden geconfronteerd met een rekening van het mortuarium als de patiënt is overleden in het ziekenhuis. Veel mensen weten niet dat het mortuarium geen onderdeel van het ziekenhuis is, maar een losstaand bedrijf. Uitvaartondernemers lukt het niet altijd om het lichaam binnen drie uur op te halen, waardoor het eerst gekoeld moet worden. De rekening kan honderden euro’s kosten. Dit meldt RTL Nieuws.
Het overlijden van een dierbare is al pijnlijke en verdrietige gebeurtenis, een rekening van het mortuarium kan het verdriet nog groter maken. Het lichaam van een overledene moet binnen drie uur gekoeld worden, wat een vrij krappe termijn is. Artsen kunnen bijvoorbeeld nog met andere patiënten bezig zijn voordat ze de familie van een overleden patiënt persoonlijk te woord kunnen staan. En dan moet de uitvaartondernemer nog gebeld worden om het lichaam op te halen. De drie uren zijn dan zo voorbij, waardoor de dierbare wordt meegenomen naar het mortuarium om de tijd te overbruggen.
Drie uur om regelingen te treffen
De prijzen voor deze koeling lopen uiteen tussen verschillende ziekenhuizen maar het kost gemiddeld zo’n 145 euro na de eerste 3 uur, voor een duur van 24 uur. Nabestaanden hebben drie uur de tijd om regelingen te treffen over wat zij met het lichaam willen doen. Na die drie uur moet het lichaam gekoeld worden. Dat geldt ook voor mensen die thuis overlijden.
Betere informatievoorziening
Toch zou de informatievoorziening veel beter kunnen. Mensen zijn in de veronderstelling dat het mortuarium onderdeel is van het ziekenhuis, maar in feite is dit een los bedrijf. En dit bedrijf kan daardoor zelf kosten in rekening brengen. Volgens Hans Heikoop, directeur van CMO dat het merendeel van de mortuaria in Nederlandse ziekenhuizen beheert, zijn er al verbeteringen doorgevoerd. Zo zou de overkoepelende organisatie van mortuariumbeheerders vorig jaar stappen hebben ondernomen om nabestaanden beter te informeren over het gebruik van de diensten van het mortuarium.
Door: Nationale Zorggids