Coca-Cola heeft een eigen voedselkeuzelogo. Staatssecretaris Paul Blokhuis noemt het logo misleidend. Het stoplichtensysteem dat Coca-Cola hanteert geeft aan hoeveel suikers erin zitten. Rood geeft een hoog suikerniveau aan, oranje een gemiddeld niveau en groen laag. Volgens Blokhuis staat er veel groen op de producten van Coca-Cola, terwijl het toch echt suikerhoudende dranken zijn. Bovendien vindt de staatssecretaris het jammer dat het bedrijf een eigen voedselkeuzelogo in het leven heeft geroepen, zo is te lezen in een Kamerbrief.
Blokhuis schrijft in de brief dat hij vindt dat het logo op frisdranken een vertekend beeld geeft. “Ik vind gebruik van een logo door één of enkele producenten per definitie geen goed idee. Consumenten worden op deze wijze niet adequaat geinformeerd over gezonde voeding.” Het gebruik van een logo stelt de consument in staat om producten te vergelijken, maar als een bedrijf een eigen logo gebruikt, heeft dat geen meerwaarde.
Blokhuis is momenteel in gesprek met onder meer de supermarkten, horeca, catering, de levensmiddelenindustrie, gezondheidsfondsen en de Consumentenbond over een nieuw logo. Ook wil hij met Coca-Cola praten over het eigen initiatief.
Door: Nationale Zorggids