Normal_computer__computers_pc

De Nederlandse zorginstellingen zijn bezig met een inhaalslag waar het gaat om het uitbesteden van IT-diensten. De voornaamste reden voor uitbesteding is het verbeteren van de kwaliteit van de primaire processen. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld zo'n 50 procent. Dit meldt Quint Wellington Redwood, die onderzoek deed naar het uitbesteden van IT binnen de zorg.

De digitalisering van de samenleving heeft de relatie tussen zorgverleners en zorgontvangers blijvend veranderd. Het benutten van nieuwe technologie kan instellingen helpen in te spelen op de nieuwe situatie. Uitbesteding van IT is daarvoor een steeds populairdere oplossing, zo blijkt uit het onderzoek. De voornaamste beweegreden (72%) om over te gaan tot uitbesteding van IT-diensten is het verhogen van de kwaliteit van de primaire processen. In de zorg is ‘toegang tot resources’ de tweede belangrijke reden: het is voor interne IT-afdelingen steeds lastiger om de juiste competenties binnen te halen en vooral te houden.

De zorg lijkt ten opzichte van andere sectoren bezig aan een inhaalslag voor wat betreft de uitbesteding van IT-diensten. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent.

De onderzoekers benadrukken dat uitbesteding een middel is en geen doel. Een besluit over uitbesteding moet dan ook passen in een bredere, strategische visie van de gehele organisatie. Het advies aan zorginstellingen is om niet alleen op zoek te gaan naar passende leveranciers, maar ook naar effectieve samenwerkingsverbanden binnen de zorg. Voor sommige IT-diensten is een bepaalde kritische massa nodig om efficiënt en hoogwaardig te zijn.

Door: Redactie Nationale Zorggids