De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Hollands Midden heeft een nieuw systeem in gebruik genomen. Wanneer een beller belt en zijn of haar exacte locatie niet weet, kan de ambulance hier dankzij het systeem achter komen. De meldkamer stuurt dan een sms naar de beller, en als op de link gedrukt wordt, krijgt het ambulancepersoneeel de GPS-coördinaten doorgestuurd. Dit meldt RTL Z.
Het systeem heet Vaststelling Incident Locatie (VIL). De RAV Hollands Midden is de eerste hulpdienst in Nederland die het systeem gebruikt. Het gebruik van data van smartphones gebeurde in Nederland nog niet door hulpdiensten. De meldkamer in Leiden nam VIL vandaag in gebruik. Er is op dit moment een internationale 112-conferentie gaande in Leiden. Burgemeester Henri Lenferink liet daar zien hoe de techniek in de praktijk wordt toegepast.
Uiteindelijk moet VIL leiden tot een kortere aanrijtijd. Snellere zorgverlening moet daardoor mogelijk worden. Er zouden veel mensen de alarmcentrale bellen, maar niet precies kunnen vertellen waar ze zijn. Lenferink: "In de praktijk kan dit het verschil maken tussen leven en dood."
De RAV's Brabant Midden-West, Brabant Noord, Zuid-Holland-Zuid en Groningen willen het systeem ook gaan gebruiken. Zij hopen VIL binnen enkele weken te integreren in hun meldkamers.
© Nationale Zorggids