Normal_pexels-andrea-piacquadio-3823494

Ouderen die op internet iets zoeken, weten lang niet altijd dat bedrijven betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Terwijl veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie die leidt naar een onbetrouwbare partij. In een peiling van ANBO zegt een op de drie 65-plussers dat ze hiervan niet op de hoogte zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een campagne om de oudere consument hier beter bewust van te maken. Dit meldt ACM. 

Het aanklikken van een betaald zoekresultaat hoeft geen probleem te zijn, maar zo’n advertentie kan ook leiden naar een onbetrouwbare partij. In de campagne waarschuwt de ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is. De bovenste zoekresultaten zijn meestal advertenties en daarmee niet altijd het beste aanbod voor de consument. Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet. Informatie en tips zijn hier te vinden.

Advertenties van onbetrouwbare partijen zijn een risico voor kwetsbare consumenten die digitaal minder vaardig zijn, zoals ouderen. Om de omvang van het problemen onder deze groep in kaart te brengen, hebben de ACM en ouderenbond ANBO een peiling uitgevoerd. Hierin zegt 38 procent van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat. Een kwart zegt niet te kijken of het zoekresultaat een advertentie is of niet. Wel geeft ruim 50 procent aan dat ze risico’s zienin het aanklikken van advertenties.

‘Voorkom spijt, neem de tijd en vergelijk’

De campagne richt zich met video’s op social media op de oudere consument. Het doel is om hun weerbaarheid te vergroten, zodat zij met vertrouwen online hun zaakjes kunnen regelen zonder in de problemen te komen.

Door: Nationale Zorggids