Supermarkten kunnen komende jaren veel extra bestedingen van ouderen verwachten. Het aantal 65-plussers in Nederland groeit en zij besteden per persoon ook nog eens meer in de super dan voorheen. Dat schrijft het economisch bureau van ING in een dinsdag gepubliceerd rapport.
De marktgroei in de Nederlandse supermarktbranche blijft voorlopig beperkt. Wel zijn ouderen een steeds belangrijkere doelgroep. Nu spendeert bejaard Nederland jaarlijks ruim 9 miljard euro in de supermarkt. Dat bedrag ligt over vijf jaar waarschijnlijk bijna 20 procent hoger.
ING benadrukt dat supermarkten er goed aan doen om daarop in te spelen. Senioren zijn volgens deskundigen van de bank een aparte en tevens diverse doelgroep. Zo zoeken oudjes vaker dan gemiddeld naar aanbiedingen. Ook letten ze er meer op of een product gezond is of niet, en ze kopen minder vaak kant-en-klaarmaaltijden.
Boodschappen bestellen via het internet is iets wat ouderen nu nog niet zo heel vaak doen. Maar dit gaat komende jaren waarschijnlijk veranderen, omdat het aantal digibeten binnen de groep aan het afnemen is.
Door: ANP