Normal_vraagteken_zwart__still_
Op verzoek van de Minister van VWS heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geëxperimenteerd met het inzetten van mystery guests in het toezicht op instellingen in de ouderenzorg. Het iBMG heeft dit experiment geëvalueerd. Algemene conclusie is dat de inzet van een nystery guest leidt tot een positiever beeld van een zorginstelling. Dit meldt het Erasmus MC. 
In het experiment werden zowel mystery guests van binnen (maar niet werkzaam als inspecteur) als van buiten de inspectie gerekruteerd. Zij kregen vervolgens een opleiding, onder meer om te leren hoe toegang tot zorginstellingen te krijgen, waarop te letten en hoe hierover te rapporteren. In legden de mystery guests totaal zijn twintig bezoeken afgelegd.
 
De evaluatie laat zien dat er geen verschil is tussen externe en interne mystery guests. Opvallend is dat alle mystery guests zich niet zozeer verplaatsen in het perspectief van de patiënt maar vooral in dat van de mantelzorger. Zij hebben vooral oog voor zaken als bejegening, sfeer en hygiëne. Ten opzichte van rapporten van de inspectie leveren de mystery guests een veelal positiever beeld. Waar de inspectie vooral is gericht op wat er mis gaat in instellingen hebben mystery guests ook oog voor de dingen die goed gaan. Veel mystery guests hadden voorafgaand aan de bezoeken een negatief beeld van de ouderenzorg maar hebben dit achteraf bijgesteld. De mystery guests bleken bovendien meer oog te krijgen voor de werkwijze en de positie van de Inspectie.
 
Het opnemen van bevindingen van de mystery guests in rapporten van de IGZ levert een meer genuanceerd beeld op van de kwaliteit van zorg in instellingen voor ouderenzorg, waarin naast zaken die mis gaan ook zaken die goed gaan worden geconstateerd en benoemd. Instellingen zelf zijn hierover zeer te spreken, zo bleek uit de evaluatie.
 
© Nationale Zorggids