Door de decentralisatie van de zorg zijn zorginstellingen miljoenen euro's per jaar meer kwijt aan zorgbureaucratie, dit vertellen landelijk werkende hulporganisaties. Op 19 februari meldde de Nationale Zorggids al dat de jeugdzorg kampte met een enorme toename in regeldruk: dit is voor andere zorgaanbieders niet anders, blijkt nu. Dit meldt de NOS.
NZG
'Miljoenen euro's meer naar zorgbureaucratie sinds decentralisatie'
-Sinds de decentralisatie van de zorg, per 1 januari, doen zorgaanbieders zaken met veel meer partijen. Waar de organisaties eerder te maken hadden met bijvoorbeeld tien partijen zijn dat er nu tachtig. Veel zorg die eerst via de overheid of de provincies geregeld werd, is nu uitbesteed aan 393 gemeenten. Het probleem zit hem in de manier waarop er door de gemeenten gewerkt wordt, aldus de zorgaanbieders. De gemeenten zouden in grote lijnen allemaal op dezelfde manier hun administratie moeten voeren, maar dit gebeurt nog niet. Doordat de zorgaanbieder bij iedere gemeente aan andere administratieve procedures moet voldoen, is de bureaucratie enorm toegenomen.
Door de toegenomen regeldruk hebben de zorgaanbieders extra administratieve medewerkers aan moeten nemen. En dit kost geld. 1,5 miljoen euro meer dan voor de decentralisatie, zo vertelt Erik Heijdelberg van de landelijke jeugdzorgorganisatie William Schrikker Groep. Ook zorgorganisatie Kwintes heeft de administratiekosten zien toenemen met 1 à 1,5 miljoen, vertelt bestuursvoorzitter Jan Willem van Zuthem.
De toegenomen bureaucratie, zo stellen Jeugdzorg Nederland en de koepel voor ondernemers in de ouderenzorg Actiz, “vraagt niet alleen veel tijd en energie van medewerkers van die zorgorganisaties, maar zorgt er ook voor dat een deel van het beschikbare budget naar boekhouders en juristen gaat en niet naar de zorg voor cliënten. Terwijl we juist minder bureaucratie moeten en willen."
© Nationale Zorggids