Na een interventie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben AWBZ-instellingen bijna 100.000 euro terugbetaald aan ongeveer 260 cliënten die onterechte bijbetalingen kregen opgelegd voor zorg en diensten. Dat meldt de NZa.
Naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond eind 2013 startte de NZa een analyse en stelde vast dat in 44 instellingen mogelijk sprake was onterechte bijbetalingen. Sommige instellingen vragen onterecht geld voor bijvoorbeeld brood, melk, wc-papier of andere zaken die gewoon tot de verzekerde AWBZ-zorg horen. Daarnaast concludeerde de NZa ook dat zorgaanbieders in de AWBZ fouten maken in de voorlichting over bijvoorbeeld kosten voor de was en voor het stofferen van de kamer.
De NZa controleerde of informatie hierover op de websites van instellingen voldoende transparant is. In 155 gevallen moest de informatie worden aangepast. Bij tien zorginstellingen staat er nog steeds onvolledige of onjuiste informatie op de site. Zo is bijvoorbeeld te lezen dat een nieuwe bewoner zelf moet zorgen voor een hoog/laagbed als dit voor de verzorging noodzakelijk is. Volgens de NZa is dit onjuist. Volgens de regels moet een instelling in dit geval zelf zo'n bed leveren. De NZa zal deze instellingen een aanwijzing opleggen.
© Nationale Zorggids