De hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire verloopt niet goed, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Volgens hem zijn ingrijpende maatregelen nodig. In de periode maart tot en met juli werden minder klachten van ouders afgehandeld door Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), terwijl die organisatie in deze periode juist meer zaken te verwerken kreeg.
De bevindingen van de ombudsman staan in het rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing, dat maandag verschijnt. Gedupeerde ouders krijgen volgens het rapport geen enkele duidelijkheid over wanneer hun zaak wordt behandeld. "De UHT liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden", aldus Van Zutphen. De wettelijke termijn van een jaar waarbinnen ouders geholpen hadden moeten worden, is per eind september al voor 5700 ouders overschreden. Hij noemt de werkwijze van de Belastingdienst te ingewikkeld.
De UHT begon eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. De UHT behandelt daarnaast ook klachten die daar vervolgens over worden ingediend. De Nationale ombudsman houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat.
Te weinig informatie
"Ouders krijgen geen of te weinig informatie over wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet."
Demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen noemt het "een pijnlijke maar terechte constatering" dat de afhandeling van klachten tekortschiet. Zij stelt dat al verbetermaatregelen in gang zijn gezet. "De achterstanden zijn inmiddels bijna ingelopen en de verwachting is dat vanaf medio oktober alle klachten binnen de wettelijke termijn zullen worden behandeld."
Van Huffelen erkende eerder al dat het heel lang kan gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd. Zij hoopt dat een nieuwe aanpak waar aan gewerkt wordt tot een versnelling leidt, maar dat kan zij niet garanderen. Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan 10 procent van de toeslagenouders is volledig geholpen.
Door: ANP