Het verruimen van vaderschapsverlof is iets wat steeds meer bedrijven in Nederland overwegen. Vaak wordt dat gezien als gunstige arbeidsvoorwaarde om nieuwe werknemers aan te trekken, maar bij Janssen Biologics in Leiden draait het vooral om de (geestelijke) gezondheid van werknemers. Bij het wordt gewerkt aan geneesmiddelen voor de immunologie en oncologie. In Nederland hebben vaders wettelijk recht op twee verlofdagen na de geboorte, terwijl het gemiddelde voor de Europese Unie ligt op 12,5 dagen. Dit meldt Algemeen Dagblad.
Bij Janssen krijgen vaders acht weken vaderschapsverlof, dat zij mogen opnemen tot een jaar na de geboorte van hun kind. Of ze dat in één of meerdere keren doen staat hen vrij. Het bedrijf valt onder de gigant Johnson & Johnson, dat vanaf het begin van dit jaar wereldwijd een ruime verlofregeling vastlegde. Moeders hebben zelfs recht op twintig weken verlof, wat in Nederland meer is dan de gebruikelijke zestien weken.
“Het helpt om ons te onderscheiden op de arbeidsmarkt, maar dat is zeker niet de primaire drijfveer”, aldus Henri van Drunen, general manager bij de locatie Janssen Biologics in Leiden. Een goede gezondheid van de werknemers zou goed passen in de filosofie van het bedrijf. Gratis fruit op de werkvloer een goede geestelijke gezondheid waarborgen vallen daar ook onder.
Andere grote werkgevers zoals Microsoft, ING Bank en Mastercard besloten eerder dit jaar om ook hun vaderschapsverlof te verruimen voor hun werknemers. Het kabinet wil wettelijk vastleggen dat vaders recht hebben op vijf betaalde verlofdagen na de geboorte van hun kind. Dat geldt ook wanneer de man niet de biologische vader van het kind is, of er gekozen is voor adoptie. Het bedrijfsleven reageert verschillend op dat plan. Kleinere bedrijven zijn bang voor de financiële consequenties van het verruimen van het vaderschapsverlof.
Door: Redactie Nationale Zorggids