Volgens de Nederlandse producent van babymelkpoeder Nutricia zijn er steeds minder Chinese opkopers van babymelkpoeder. Lange tijd was het product moeilijk verkrijgbaar en was de voorraad zeer beperkt. Hierdoor konden ouders slechts één of twee verpakkingen per keer kopen. Nu de vraag vanuit het buitenland afneemt, lopen ouders volgens Detailhandel Nederland minder vaak tegen lege schappen aan. Dit meldt Algemeen Dagblad.
Door de hoge kwaliteit van de Nederlandse babymelkpoeder was er vooral in China veel vraag naar het product. Handelaren vroegen grof geld voor het product en kochten dusdanig veel op, dat Nederlandse ouders moeite hadden om het product in handen te krijgen. Nu de fabrikant rechtstreeks aan een Chinese webshop levert tegen lagere tarieven dan de handelaren hanteren, lijken veel Chinezen de Nederlandse voorraad niet meer aan te boren.
Ouders hoeven hiervoor niet meer meerdere winkels bij langs om een verpakking babymelkpoeder te kopen. “Er zijn daarom steeds minder incidenten waar winkelpersoneel en klanten last van hebben”, zegt Albertine van Wolfswinkel, woordvoerster van Nutricia. Voorheen was de voorraad zo klein, dat er 's ochtends vroeg al rijen voor de winkels stonden om de melkpoeder te bemachtigen voordat de voorraad weer op was. Dat is nu waarschijnlijk voorbij.
© Nationale Zorggids