Normal_copyright_stockfreeimages_kind_muziek_baby_luisteren

Uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt dat muzikale training bij baby's, met name het ritmisch bewegen erop, er voor kan zorgen dat zij sterker reageren op spraak. Dit kan suggereren dat dergelijke trainingen hun spraakvermogen positief beïnvloeden. Dat meldt NU.nl.

De Amerikanen volgden veertig baby's van ongeveer negen maand oud. In een maand tijd hadden ze samen met hun ouders twaalf speelsessies in een laboratorium. Twintig kinderen kregen muziek te horen en werden daarbij gestimuleerd om ritmische bewegingen te maken. De andere twintig baby's moesten spelen met blokken zonder muziek.

Na deze twaalf sessies werd de hersenactiviteit van alle baby's gemeten terwijl ze luisterden naar spraak. Uit deze meting bleek onder andere dat de hersenen van de baby's die blootgesteld waren aan muziek en daarop ritmische bewegingen maakten, sterk reageerden op onderbrekingen in het spraakritme. Veel minder hersenactiviteit trad op bij de kinderen die tijdens de sessies geen muziek hoorden.

“Onze studie laat voor het eerst zien dat de ervaring van ritmische muzikale patronen kinderen kan helpen om het ritme van spraak te voorspellen. Vroege muzikale ervaringen hebben dus een breed effect op de verstandelijke vaardigheden van kinderen.”

©Nationale Zorggids