Vroegsignalering van een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen maakt hen gelukkiger en kan leer- en gedragsproblemen op latere leeftijd voorkomen. Maar hier is nog niet genoeg aandacht voor. Dit meldt Vakblad Vroeg.
Voor het vroeg signaleren van achterstanden op motorische en andere ontwikkelingsvlakken is er steeds meer aandacht, maar voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong nog niet. Begeleiders van kinderen met een voorsprong denken vaak dat ze geen ontwikkelingsondersteuning nodig hebben omdat ze zo snel leren. Door de voorsprong niet of niet tijdig te signaleren, kunnen er sociale of psychische problemen ontstaan.
Wanneer een jong kind met een ontwikkelingsvoorsprong niet weet dat zijn hersenen sneller zijn dan die van anderen en zich niet onder even slimme kinderen bevindt, kan hij zich sociaal onhandig gedragen en op school ondermaats presteren. Hoogbegaafde kinderen moeten net als alle andere kinderen de kans krijgen zich tot een vrolijk en sociaal persoon te ontwikkelen.
Zorgprofessionals staan voor de uitdaging om signalen van hoogbegaafdheid op te pakken. En de kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en scholen moeten hierop inspelen. Fanny Cattenstart, expert Begaafdheid, geeft op woensdag 17 februari tijdens het Jaarlijks Congres Vroegsignalering een workshop hierover. Zorgprofessionals leren hier wat ze kunnen doen om leer- en gedragsproblemen van hoogbegaafde kinderen te voorkomen.
©Nationale Zorggids