Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen is bezig met een wet die kindermarketing voor ongezonde voeding moet verbieden. Op dit moment houdt de levensmiddelenindustrie zich namelijk niet aan het Nationaal Preventieakkoord waarin is afgesproken dat marketing gericht op kinderen over suikerrijk eten of fastfood beperkt moet worden. Zo mogen film- en tekenfilmfiguren niet worden ingezet ter promotie van ongezonde producten. Dit meldt Skipr.
Verder dan dit wil de bewindsman niet gaan, laat hij weten aan Kamerlid Elke Slagt-Tichelman van GroenLinks-PvdA. Zij is namelijk van mening dat de vele fastfoodreclames in strijd zijn met de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord. Maar volgens van Ooijen is er in het akkoord niets afgesproken over algemene reclame, enkel over het inperken van kindermarketing.
Voldoende draagvlak
Dat kinderen worden blootgesteld aan reclame over ongezond voedsel dat niet voor hen bedoeld is, is dan maar zo. Van Ooijen gaat hiertegen geen maatregelen nemen. Alleen kindermarketing moet worden aangepakt vindt hij. “Dit moeten haalbare stappen zijn met voldoende draagvlak.”
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky