Leerlingen willen dat seksuele vorming op middelbare scholen meer gaat dan alleen over voortplanting. Het moet ook gaan over onderwerpen als seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks. Ook willen zij meer les in de bovenbouw, omdat er juist dan veel gebeurt in hun seksuele ontwikkeling. Dit blijkt uit onderzoek van Rutgers waarin het samen met zeventien co-onderzoekers (15 tot 18 jaar) onderzocht hoe seksuele vorming op school beter kan. Het is voor het eerst dat jongeren zelf onderzoek doen naar seksuele vorming, meldt Rutgers deze week.
“Pak seksuele vorming groter aan, spectaculairder. Het is iets wat echt meer aandacht mag en moet hebben. Maak een duidelijk plan met onderwerpen die op elke school in Nederland moeten worden gegeven. Laten we met elkaar het taboe eraf halen”, zo luidt de oproep van de jonge co-onderzoekers aan minister Arie Slob van Onderwijs.
Meer dan voortplanting
Leerlingen missen informatie over seksuele en genderdiversiteit. Het onderwerp wordt wel besproken, maar alleen dat homoseksualiteit bestaat of meer in het kader van discriminatie. Onderzoeker Marianne Cense van Rutgers licht toe: “Leerlingen willen dat seksuele vorming de normativiteit doorbreekt en duidelijk maakt dat er niet één standaard is. Ook willen ze dat seksuele diversiteit aan de orde komt bij alle aspecten van seksuele vorming; of het nu over veilig vrijen gaat of over relaties.”
Verder met de uitkomsten
Rutgers gaat samen met Soa Aids Nederland verder met de uitkomsten van dit onderzoek. Cense: “De leerlingen spreken duidelijke taal. Ze willen uitgebreide seksuele vorming, in een veilige sfeer. Er zijn lesmethodes die al een veel breder pakket aan onderwerpen behandelen dan de biologieboeken. Maar het vraagt ook om toegeruste docenten en om scholen die er in een doorlopende leerlijn veel meer tijd voor vrijmaken.”
Door: Nationale Zorggids