Kinderrechten zijn een kijkcijferkanon op YouTube. Op dinsdag 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, lanceert het UNICEF Kinderrechten Filmfestival (UKRF) een speciale kinderrechtenfilm opgenomen met YouTube-abonnees. Het UKRF-kanaal heeft 61.000 abonnees en trekt maandelijks 3,5 miljoen kijkers. De filmspecial sluit aan bij de wereldwijde #Kidstakeover-campagne van UNICEF, in Nederland ‘Als een baas’ geheten. Dit meldt UNICEF.
Op het YouTube-kanaal van het UNICEF Kinderrechten Filmfestival (UKRF) gaan iedere donderdag door basisschoolleerlingen bedachte en gemaakte speelfilms over kinderrechten in première. Ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Rechten van het Kind is er op dinsdag 20 november een speciale #Kidstakeover première van de film ‘Als een baas’. De UKRF-filmcoaches maakten de film samen met jeugdige fans van het YouTube-kanaal.
Filmproject
Sinds de lancering (in 2013) van het UKRF, het grootste filmeducatieproject voor Nederlandse basisscholen, hebben honderden groepen een kinderrechtenfilm opgenomen. Leerlingen uit de bovenbouw zetten voor het filmfestival hun ideeën over kinderrechten om naar een korte speelfilm. Daarbij gaan ze serieuze thema’s niet uit de weg.
Kinderrechten Verdrag
Tijdens de Internationale Dag van de Rechten van het Kind wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor de kinderrechten, die op 20 november 1989 door de Verenigde Naties werden vastgelegd in het Kinderrechten Verdrag. Voor het UKRF kiezen leerlingen uit dit Verdrag een kinderrecht om te verfilmen. Tot 1 juni 2019 gaat er elke donderdag om 16.00 een kinderrechtenfilm in première op het UKRF-kanaal. De films met de meeste kijkminuten en views in twee weken (gemiddeld 55.000 views) strijden op vrijdag 28 juni 2019 om de Unicef Film Awards in bioscoop Tuschinski.
Door: Redactie Nationale Zorggids