Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2018 zijn de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon als jongerenzender vastgesteld. Op deze zenders zal geen reclame voor alcoholische dranken worden uitgezonden. Dit meldt STIVA.
Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25 procent worden gehoord of bekeken door minderjarigen.
Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.
STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is pertinent niet bedoeld voor minderjarigen, daarom doen we er alles aan dat deze reclame niet bij minderjarigen terecht komt. Om dit te waarborgen laten we ieder jaar onafhankelijk onderzoek uitvoeren door NLO en SKO.” Naast radio- en televisie wordt ook op internet geadverteerd. STIVA vindt het van belang dat ook daar geen minderjarigen worden bereikt. Daarom is er een artikel opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken met voorwaarden waaraan alcoholreclame op social media moet voldoen. Als technologische ontwikkelingen daarom vragen kan dit relatief eenvoudig worden aangepast via zelfregulering.
Door: Redactie Nationale Zorggids