Albert Heijn verlaagt het suikergehalte van frisdranken voor kinderen die het onder het eigen merk verkoopt. Daarnaast zorgt de supermarktketen ervoor dat er meer gezonde alternatieven in de schappen komen te liggen, zoals mineraalwater in voor kinderen aantrekkelijke verpakkingen. Steeds meer ouders vragen daarom, aldus het bedrijf.
Albert Heijn verlaagde vorig jaar al het suikergehalte van circa honderd producten van het eigen merk, die veel door gezinnen met kinderen worden gekocht, bijvoorbeeld yoghurt, vla, ketchup en koekjes. Er kwam ook een informatiewijzer bij het frisdrankschap waarop consumenten kunnen zien hoeveel suiker er in een drankje zit. Die zogenoemde Friswijzer is nu ook te vinden bij het schap met kinderdrankjes.
Voedselwaakhond foodwatch is niet erg onder de indruk van de maatregel. "Alle beetje helpen maar voor een supermarkt met 30.000 producten wordt echter nogal hoog van de Zaanse toren geblazen als slechts 40 producten een derde minder suiker gaan bevatten. Het beste advies, dat gelukkig in steeds meer scholen wordt gestimuleerd, blijft dan ook gewoon: drink liever (kraan)water'', stelt de consumentenorganisatie.
Volgens foodwatch dragen kinderdranken buitensporig bij aan de ongezond hoge suikerconsumptie. "Een kind (vijf jaar) consumeert meer dan het eigen gewicht aan suiker per jaar. Een drinkpakje dat in menig schoolrugzakje zit bevat gemiddeld vier suikerklontjes. Een vierde van de drinkpakjes bevat zelfs meer suiker dan het mierzoete Coca-Cola.''
Door: ANP