Reanimatieles op de middelbare school redt levens én moet een vast onderdeel van het lespakket worden. Met deze boodschap overhandigden leerlingen van het Segbroek College uit Den Haag vandaag namens de Hartstichting een petitie met 36.362 handtekeningen aan directeur Ingrid Brummelman van het Platform Onderwijs2032. Hiermee laat de Hartstichting zien dat de samenleving structureel reanimatieonderwijs in het voortgezet onderwijs steunt. Dit meldt de Hartstichting.
De Hartstichting vindt dat scholieren vanaf veertien jaar op de middelbare school structureel reanimatieles moeten krijgen. Door leerlingen vertrouwd te maken met reanimeren komen er jaarlijks 180.000 jongeren bij die een hartstilstand kunnen herkennen en weten hoe ze in een noodsituatie moeten handelen: 112 bellen, reanimeren en defibrilleren. Hiervoor is slechts een tijdsinvestering van twee tot vier lesuren per klas nodig.
Het initiatief tot de petitie is afkomstig van Prof. Dr. Ton Gorgels van de stichting Reanimatie-estafette Limburg en in 2014 door de Hartstichting omarmd en onder de aandacht van een groter publiek gebracht. De petitie is bewust aangeboden aan het Platform Onderwijs2032: dit platform voert op initiatief van staatssecretaris Dekker (Onderwijs) een maatschappelijke dialoog over de toekomst van het onderwijs. Gorgels: “De middelbare school is een goede plaats om te leren reanimeren. Leerlingen zijn fysiek goed in staat deze vaardigheden te leren en zelfvertrouwen te ontwikkelen om in een noodsituatie handelend op te treden."
© Nationale Zorggids