Zo’n 200.000 mensen in Nederland hebben een vorm van autisme. Een derde van die groep heeft ook een verstandelijke beperking. Binnen het zwemonderwijs zijn er steeds meer kinderen met autisme te vinden. Er is echter een andere methode nodig om deze kinderen te leren zwemmen. Dat meldt de Zwembadbranche.
Kinderen met autisme verwerken informatie op een andere manier dan degenen zonder deze diagnose. Dat kan voor communicatieproblemen zorgen. Ook flexibel denken en handelen en het filteren van informatie verlopen moeizamer. Als kinderen met autisme leren zwemmen, moeten ze veel informatie verwerken. Hun verwerkingssnelheid is echter langzamer en vaak worden de zwemlessen op verschillende manieren uitgelegd. Als dat het geval is, moet er steeds een nieuwe verbindingen in de hersenen worden aangemaakt.
Verwarring
Leraren denken dat alles vanzelf duidelijk wordt, als je het maar een paar keer herhaalt. Voor iemand met autisme is dat vaak niet zo. Als zij verschillende soorten uitleg krijgen, raken ze alleen maar in de war. Het kind raakt dan overprikkeld en dat maakt het lastig om nog flexibel te denken of te handelen.
Duidelijk zijn
Communicatie kan problemen geven, omdat grapjes vaak anders worden opgevat door kinderen met autisme. Ze hebben er daarom baat bij dat je zaken duidelijk uitlegt.
Verschillen
Als je kinderen in je zwemgroep hebt, is het goed om op de verschillen tussen de kinderen te letten. Daardoor kom je er langzaam achter hoe je hen het beste kan helpen. Uiteraard geldt, net zoals bij kinderen zonder deze diagnose, dat ook kinderen met autisme allemaal verschillend zijn. Kijk daarom altijd goed naar de persoon die voor je staat om in te schatten wat hij of zij nodig heeft.
Door: Nationale Zorggids