Normal_school_kinderen_basisschool

Jaarlijks stijgt het gebruik van medicijnen voor ADHD bovengemiddeld met tien tot twaalf procent. Een grote groep kinderen heeft onvoldoende baat bij de medicatie of krijgt veel last van bijwerkingen. Tot nu toe zijn er weinig werkzame alternatieven. Met het nieuwe project 'Hersengymnastiek' wil de Vrije Universiteit van Amsterdam (VU) daar nu verandering in brengen. Dat meldt GGZ Nieuws.

In het project Hersengymnastiek worden de effecten van twee behandelingen, neurofeedback en sport, vergeleken met de resultaten van medicatie. De onderzoekers gaan nauwkeurig kijken in hoeverre kinderen baat hebben bij ADHD-medicatie en wat de optimale dosering is. Neurofeedback heeft tot doel kinderen met ADHD te leren hoe zij de eigen hersenactiviteit kunnen beïnvloeden om zich beter te kunnen concentreren of ontspannen.

Bij kinderen met ADHD is op een EEG vaak een afwijking te zien in de verhouding tussen trage en snelle hersengolven. Trage golven hangen samen met ontspanning terwijl snelle hersengolven duiden op een geconcentreerde toestand. Met neurofeedback via een computerspelletje leren de kinderen de verhouding tussen de hersengolven positief te beïnvloeden. Eerdere onderzoeken lieten als positieve effecten zien bij ADHD.

Bij de behandeling sport wordt een speciaal ontwikkeld fitnessprogramma ingezet. Een betere conditie en beweging verhogen de doorbloeding van de hersenen waardoor de hersenen cognitieve functies beter kunnen uitvoeren waar kinderen met ADHD vaak moeite mee hebben, zoals het remmen van reacties of het werkgeheugen gebruiken. Voor het onderzoek is de VU op zoek naar kinderen tussen 7 en 13 jaar met ADHD. Diverse kinderen uit Amstelveen hebben al meegedaan aan het project en de resultaten daar waar bemoedigend, aldus de VU.

© Nationale Zorggids