De contractering van zintuiglijk gehandicaptenzorg voor 2020 ging langzaam van start. Het gaat om de zorg aan mensen met een visuele of auditieve beperking of een beperking als gevolg van een taalontwikkelingsstoornis. Het traject kostte veel tijd. De meeste contracten werden pas in 2020 getekend. Ondanks het moeizame verloop van het contracteringsproces hebben de zorgaanbieders en zorgverzekeraars de sfeer van de gesprekken overwegend positief ervaren. Dit meldt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
In de Quickscan Zintuiglijk gehandicaptenzorg 2020 brengt de NZa de uitwerking van de nieuwe bekostiging van deze zorg in kaart en doet het een aantal aanbevelingen om de zorginkoop voor 2021 beter te laten verlopen. Partijen geven aan dat de zorginkoop moeizaam verliep omdat zij aan het nieuwe bekostigingssysteem moesten wennen. Hierdoor was meer overleg en afstemming nodig. De nieuwe bekostiging heeft het inkoopproces voor beide partijen de eerste keer ingewikkeld en onzeker gemaakt. Partijen zijn er uiteindelijk uitgekomen en hebben productieafspraken kunnen maken voor 2020.
Betere inkoopgesprekken
Een nieuwe bekostiging was nodig om beter aan te sluiten op de manier waarop de zorg wordt geleverd en om het inkoopgesprek tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars beter te faciliteren. De bekostiging stimuleert daarnaast het leveren van doelmatige zorg aan de cliënt. Deze bekostiging is door partijen gezamenlijk ontwikkeld en de NZa beveelt – gezien het belang van de doelstellingen – dan ook aan om in de contractering voor 2021 hier expliciet en nadrukkelijk aandacht aan te geven.
Door: Nationale Zorggids