Logo_cli_ntenbelang_amsterdam

De evaluatie van de wijkzorg in Amsterdam zoals die in juni afgelopen jaar in vijf proefgebieden is gestart, heeft belangrijke inzichten opgeleverd. Uitgangspunt van het beleid was om de cliënt centraal te stellen. Van cliënten wordt gevraagd om meer zelf te doen, regie te pakken en het eigen netwerk in te zetten. Volgens Cliëntenbelang Amsterdam is tot nu toe onduidelijk hoe dat precies moet gebeuren. Er is te weinig ervaring opgedaan om nu in alle 22 wijken van start te gaan met de wijkzorg, zo meldt Cliëntenbelang Amsterdam.

De gemeente Amsterdam en Achmea hebben veel tijd moeten steken in het opstellen en implementeren van regels en randvoorwaarden om het gehele proces te beheersen. Volgens Cliëntenbelang Amsterdam is de cliënt hierdoor onvoldoende in beeld gebleven en is geen sprake van een kanteling in hun manier van denken. Cliëntenbelang wil op korte termijn met beide partijen in gesprek over de vraag hoe deze kanteling vorm kan krijgen. In een brief aan het College van B&W en Zorgkantoor Achmea heeft Cliëntenbelang een aantal zaken uiteengezet die kunnen bijdragen aan het centraal stellen van de cliënt.

Zo moet er meer zicht komen op de aansluiting van de formele op de informele zorg, de samenwerking tussen de wijkzorgteams, sociale wijkteams en de Samen Doen teams, de rol van de centrale stad en de stadsdelen en de overlegstructuur tussen zorgprofessionals. Verder moeten er meer geschikte en/of aangepaste woningen komen voor (complexe en langdurige) zorg en ondersteuning thuis en is het noodzakelijk dat er duidelijkheid komt over de plek van specialistische zorg en ondersteuning binnen de wijkzorg, vooral als het gaat om de paramedische zorg.

© Nationale Zorggids