Autoaanpassers, die vervoersmiddelen aanpassen aan de specifieke wensen van mensen met een lichamelijke beperking, luiden de noodklok. De branche ziet zich al langere tijd geconfronteerd met bezuinigingen en concurrentie van collectieve vervoersregelingen. Dat meldt de RAI Vereniging.
Autoaanpassers maken het voor mensen met een lichamelijke beperking mogelijk om zich toch individueel en zelfstandig te blijven verplaatsen. Dit doen zij door de auto van deze mensen aan te passen aan hun lichamelijke beperking. Hierbij valt te denken aan aanpassingen die variëren van eenvoudige mechanische handbedieningen, tot aan geavanceerde aanpassingen zoals een joystick waarmee het vanuit een elektrische rolstoel mogelijk wordt om gas te geven, te remmen en te sturen. Afhankelijk van de reisdoelen worden dit soort aanpassingen (deels) vergoed door het UWV of via de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Nu het kabinet de fiscale aftrekbaarheid van zelf gefinancierde aanpassingen lijkt te gaan beperken, luiden de autoaanpassers de noodklok. Zij zeggen te vrezen voor de kwaliteit van leven van mensen met een lichamelijke beperking en voor hun eigen voortbestaan en roepen de Tweede Kamer op om de plannen te heroverwegen.
Een doorn in het oog van de autoaanpassers zijn de collectieve vervoersregelingen, waarvoor door de gemeenten en het UWV steeds vaker gekozen wordt. De collectieve regelingen zijn goedkoper dan het maatwerk van de autoaanpassers, vooral dankzij een laag btw-tarief. Naast de mensen die van deze regelingen gebruik maken is er een groep die op eigen kosten de auto laat aanpassen. Zij kunnen deze kosten gedeeltelijk fiscaal aftrekken. Met de plannen van het kabinet dreigt deze mogelijkheid te vervallen, waardoor het aanpassen van de eigen auto voor veel mensen niet meer haalbaar zal zijn.
Directeur van de RAI Vereniging Olaf de Bruijn begrijpt dat er gekeken wordt naar de kosten en dat de collectieve regelingen financieel aantrekkelijker zijn, maar stelt ook dat er meer is dan de reductie van kosten. 'Wij vertegenwoordigen de autoaanpassers in Nederland en zien grote problemen in de sector. Het gaat om een twintigtal bedrijven met een sterk regionale functie, waarvan een aantal recent productielocaties heeft moet sluiten. Als het zo doorgaat kunnen we in de toekomst mensen met een beperking onvoldoende bedienen in hun wensen, komt innovatie stil te staan en gaan banen verloren. Dit alles om een kleine besparing te realiseren. Wij hebben de Kamer opgeroepen dit opnieuw te overwegen.'
© Nationale Zorggids