Normal_parkinson__ouderenzorg

De verpleegkundige die op LinkedIn een verhaal schrijft over de marktwerking in de zorg, kan rekenen op veel bijval. Buurtzorg Nederland-verpleegkundige Jennifer Bergkamp schrijft in haar oproep over intakegesprekken door zorgverzekeraars die worden gedaan door totaal onbekende indicatiestellers die zich niet hebben ingelezen in de situatie van de thuiswonende oudere met incontinentie. Dit meldt Libelle. 

Jennifer Bergkamp heeft meer  dan 20 jaar ervaring in de zorg en heeft in totaal acht studiejaren achter de rug om het vak verpleegkundige te kunnen uitoefenen. En toch moeten vreemden beoordelen of haar inschatting of een oudere incontinentiemateriaal nodig heeft juist is.

Tijdsintensief

“Kostenbesparend zeggen ze… Ik ben inmiddels 2 weken bezig om dit geregeld te krijgen, de teller op mijn telefoon staat inmiddels op 8 uur telefoneren om dit geregeld te krijgen en nog heb ik alleen maar een intakegesprek voor elkaar. De uren van de huisarts heb ik nog niet eens geteld.”

Eerder in haar bericht schrijft ze hoe het eraan toe gaat. Intakegesprekken die door totaal onbekenden worden gehouden. Cliënten die stervende zijn hun situatie weer moeten blootleggen. “Een precair gesprek dat ze al nauwelijks met mij durfde te voeren, terwijl bij mij niet eens alles hoeft gezegd, sommige dingen kan ik invullen.” Ze besluit haar bericht met de oproep om de zorg terug te geven aan professionals.

Reacties

Inmiddels heeft haar bericht bijna 5.800 likes en is er meer dan 400 keer op gereageerd. Ook een innovatiemanager van zorgverzekeraar VGZ reageert. Zij zegt zich aangesproken te voelen en is nagegaan wat de procedure is en of dit aangepast zou moeten worden. Haar conclusie: “Een intake zoals jij die beschrijft is absoluut niet nodig (en ook niet wat we willen). En mag zeker geen weken duren. Als je ergens tegenaan loopt, neem gerust contact op.” Anderen danken haar voor haar bericht en een grote groep herkent haar obstakels.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky