Normal_zwanger__zwangerschap

Met de nieuwe campagne ‘Mamaliefde is…’ wil staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid helpen om stress onder aanstaande moeders tijdens en na hun zwangerschap te verminderen. Door moeders en vaders op te roepen om zorgen rondom bijvoorbeeld financiën, relatie en wonen met hun zorgverlener te bespreken, wordt de kans op een goede start van hun kind vergroot. De tijd vlak voor de conceptie tot het tweede levensjaar is cruciaal voor de fysieke en mentale gezondheid in het latere leven van het kind. Stress kan ouders belemmeren warmte en genegenheid te geven en adequaat te reageren op wat hun kindje nodig heeft. Dit meldt Rijksoverheid. 

De campagne is onderdeel van het actieprogramma Kansrijke Start. Door met bijvoorbeeld een verloskundige, kraamhulp, huisarts, consultatiebureau of wijkteam te praten over problemen kunnen moeders en vaders meer rust en structuur in hun leven brengen. Zorgverleners kunnen helpen bij het inzichtelijk maken van de problemen en helpen bij het inschakelen van de juiste hulp voor bijvoorbeeld het onder controle krijgen van schulden, het aanvragen van urgentie voor een woning, het krijgen van huishoudelijke hulp, begeleiding bij de zwangerschap of opvoedkundige ondersteuning.

Eerste duizend dagen cruciaal

De eerste duizend dagen van een kind (voor de conceptie tot het tweede levensjaar) zijn cruciaal voor diens gezondheid op latere leeftijd. Een baby die de eerste duizend dagen blootstaat aan stress, rook, slechte voeding of andere risicofactoren, begint met een achterstand in zijn of haar leven. Dat heeft grote invloed op de fysieke, mentale en sociale ontwikkeling.

Mamaliefde is…

De nieuwe campagne focust zich vooral op stress tijdens en na de zwangerschap. De doelgroep bestaat voornamelijk uit ouders tussen 18 en 40 jaar in een kwetsbare situatie en die zorgen hebben. Tijdens de campagne worden communicatiematerialen verspreid onder lokale coalities, zoals video’s met ervaringsverhalen, beelden en teksten die op social media gedeeld kunnen worden en materialen zoals posters en flyers voor wachtkamers van betrokken organisaties. Doel is (aanstaande) ouders aan te zetten om over hun zorgen te praten met hun zorgverlener.

Door: Nationale Zorggids