De overheid moet met strenge marketingregels komen voor snoepfabrikanten en supermarkten. Dat stelt de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding, een samenwerkingsverband van onder meer de Hartstichting, het Diabetesfonds en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam, gisteren in EenVandaag. De zelfregulering van de sector levert te weinig op, stelt de alliantie. Dat meldt AVROTROS.
Ook multinational Nestlé, bekend van onder meer Smarties en KitKat, wil zich bij dit initiatief aansluiten: “Bij zelfregulering ben je zo sterk als de zwakste schakel. Als zelfregulering niet voldoende werkt, dan ben ik er voorstander van dat de overheid regels opstelt”, aldus Martine Olijslagers, directeur chocolade van Nestlé Nederland, in EenVandaag.
Fabrikanten van snoepgoed, chips en frisdranken voldoen aan de regels omdat de lat erg laag ligt
De Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding heeft onderzoek laten doen naar het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten in Nederland. Specifiek gaat het om de top 10 van fabrikanten binnen de productgroepen chips, chocolade, frisdrank, ijs, koekjes en suikergoed en de vijf grootste supermarktketens.
Onderzocht is hoe het marketingbeleid van deze producenten en distributeurs zich verhoudt ten opzichte van de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen en ten opzichte van de richtlijnen van de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. De resultaten van dit onderzoek zijn gisteren overhandigd aan de Tweede Kamer.
Resultaten liegen er niet om
Deze resultaten liegen er niet om: dat de fabrikanten grotendeels voldoen aan de reclamecode voor voedingsmiddelen ligt vooral eraan dat de lat veel te laag ligt. Nog steeds puilen de schappen van de supermarkten uit van het snoepgoed en chips, aantrekkelijk uitgestald op kinderooghoogte, met kleurrijke, glimmende verpakkingen waarin veel te veel suiker, vet en/of zout wordt aangetroffen.
Bijna geen enkele voedingsmiddelproducent voldoet aan de regels voor kindermarketing zoals de Alliantie deze voorstelt: naast de directe marketing in de winkels eten vloggers voor lopende camera’s de grootste troep. Daarvoor laten zij zich grif betalen. Sportevenementen worden gesponsord door grote bedrijven die ‘gezonde tussendoortjes’ verdelen en commerciële tv-zenders trekken zich weinig aan van de in Nederland geldende reclamecode, aldus de Alliantie.
Veel kinderen en jongeren zijn nog steeds (veel) te dik en de lange termijn impact daarvan op hun gezondheid is enorm. De bestaande regelgeving is veel te laks, stelt de Alliantie, en moet vervangen worden door de richtlijnen die zij voorstelt. In Nestlé Nederland lijkt de Alliantie een onverwachte medestander te hebben gevonden.
Door: Redactie Nationale Zorggids