Normal_ggz_westelijk_noord-brabant

Om de bureaucratie en administratieve lastendruk te verminderen heeft GGZ Westelijk Noord-Brabant (GGZ WNB) een virtuele robot ingezet. De organisatie gebruikt de robot om taken die normaal gesproken handmatig worden uitgevoerd automatisch te verwerken. Zo ondersteunt de robot de medewerkers. Dat meldt Zorgvisie. 

De hoeveelheid administratie in de ggz is de afgelopen jaren sterk toegenomen en werkprocessen worden steeds vaker gedigitaliseerd. Maar er zijn informatiesystemen die zich niet of bijna niet koppelen, daardoor moeten administratieve gegevens vaak alsnog handmatig worden verwerkt. “Er wordt van ons, en vooral van onze hulpverleners steeds meer gevraagd wat betreft registratie, metingen en verantwoording. Wij proberen de tijd die wij daaraan besteden zoveel mogelijk te beperken, zodat dit niet ten koste gaat van de tijd voor onze cliënten. Deze virtuele robot helpt ons daarbij”, zegt Lex de Grunt, bestuurslid van GGZ WNB.

Dankzij de robot kunnen werkzaamheden automatisch verwerkt worden. De robot is in december 2015 al ingezet voor de verwerking van aanmeldingen van nieuwe cliënten in het elektronische patiëntendossier. Tot nu toe zijn de resultaten hiervan positief. Zo heeft de robot er inmiddels voor gezorgd dat een medewerker van het medisch secretariaat 20 procent meer tijd heeft voor andere taken en ondersteuning van hulpverleners. In de toekomst wordt de robot bij meer processen ingezet, bijvoorbeeld bij mutatie van cliëntgegevens en administratieve verantwoording. Zo hebben hulpverleners nog meer tijd om de juiste zorg te verlenen aan hun cliënt. 

©Nationale Zorggids