Kinderen met autisme blijken heel empathisch te zijn. Lange tijd werd gedacht dat zij weinig empathie voelen. Nu blijkt dat de kinderen wel worden geraakt door het verdriet van een ander, maar niet weten hoe ze hiermee moeten omgaan. Kinderen en jongeren met autisme die sterker meevoelen met anderen, laten na verloop van tijd meer agressie zien. Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsycholoog Carolien Rieffe van de Universiteit Leiden, zo meldt de universiteit.
NZG
'Kinderen met autisme hebben empathisch vermogen'
-De onderzoeksgroep van Rieffe onderzoekt de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen met autisme. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Centrum Autisme en het Leo Kannerhuis. Van autistische kinderen werd lange tijd gedacht dat zij weinig empathie voelen. Nu blijkt dat deze kinderen wel worden geraakt door het verdriet van een ander, maar niet weten hoe ze hiermee moeten omgaan, zegt Rieffe. Deze kinderen raken alleen sneller overprikkeld door andermans emoties, wat leidt tot meer agressie.
Een longitudinale studie, waarbij kinderen en jongeren over meerdere jaren gevolgd werden, leidt tot dezelfde conclusie. Met dit onderzoek is aangetoond dat het gaat om een oorzakelijk verband. Kinderen en jongeren met autisme die sterker meevoelen met anderen, laten na verloop van tijd meer agressie zien. “Het is dus belangrijk dat ze eerst beter leren hoe ze de eigen emoties kunnen reguleren, voordat ze zich richten op de emotie van een ander. Dit verklaart ook waarom we vaak zien dat ze emoties van andere negeren of proberen te negeren”, aldus Rieffe.
Uit het onderzoek blijkt ook dat autistische kinderen in de leeftijd van twee tot zes jaar zich minder bezighouden met intenties van anderen als het gaat om gedeelde aandacht. Als bijvoorbeeld de proefleider naar iets wijst, volgen de kinderen minder vaak haar blik en uitgestrekte arm. Wanneer de proefleider bezig is met concrete voorwerpen, volgen dezelfde kinderen haar actie wel en maken ze deze af. Hieruit blijkt dat de kinderen wel de aandacht kunnen richten op wat zich afspeelt in het hoofd van de ander, maar alleen als ze het doel daarvan zien, legt Rieffe uit.
© Nationale Zorggids
De uitkomsten van dit onderzoek pleiten ervoor dat kinderen en jongeren met een stoornis in het autistisch spectrum leren empathisch te communiceren (ook wel bekend als Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg) Dit is een praktische, gemakkelijk aan te leren methode om te leren omgaan met emoties van jezelf en van anderen.