Gehandicapte zorginstelling Fokus voert machtsmisbruik uit tegenover haar gehandicapte bewoners. Managers van de instelling dreigen met het stopzetten van hulp en zet mensen per direct uit hun woning wanneer hen iets niet bevalt. Dit verklaren twee gehandicapten die bij Fokus wonen. Dit meldt BD.
Er zijn ongeveer 1400 mensen met een lichamelijk handicap die aangesloten zijn met zorginstelling Fokus. Deze mensen wonen in geclusterde woningen verspreid over meer dan 90 plaatsen. De cliënten worden ondersteund door oproepbare ADL’ers. Deze zorgassistenten komen dan vanuit een centrale in de buurt om te helpen met wassen, aankleden en eten.
Gebrekkige zorg
Meerdere bewoners zijn naar voren gekomen over de gebrekkige zorg. Cliënt Yvette den Brok zegt dat er veel is veranderd sinds het begin. “Regie over eigen leven stond altijd voorop. Nu walsen ze over ons heen.” Laatst wees zij een douche-toiletstoel af omdat die niet paste, waarna Fokus ging dreigde om hulp stop te zetten bij het wassen en toiletteren.
Ook bewoner Bianca Mastenbroek zegt dat het steeds meer op een gevangenis lijkt. Zij ziet dat de zorgkwaliteit steeds minder wordt door het grote personeelstekort. Ook wordt er bewust minder personeel ingezet waardoor de druk nog groter wordt. Soms duurt het meer dan een uur voordat een cliënt hulp krijgt.
Onterecht
Fokus-bestuurder Marco van Es zegt dat de klachten onterecht zijn. “Fokus is geen zorgorganisatie. De cliënt is zelf verantwoordelijk om eventueel aanvullende of andere ondersteuning te regelen. Die heeft immers zelf de regie. Uiteraard helpen we graag waar nodig en mogelijk, maar we nemen het niet over.”
“We herkennen ons niet in de suggestie dat we ons schuldig maken aan machtsmisbruik. We staan als Fokus juist voor een goede samenwerking en persoonlijke communicatie met onze cliënten”, verteld Van Es.
Wel erkent de bestuurder dat de instelling problemen heeft met het aanhoudende personeelstekort, maar dat de bewoners ook voor problemen zorgen.”We zien dat een belangrijke reden van het uitvallen van medewerkers te maken heeft met de bejegening door cliënten. Ook zien we dat sommige cliënten structureel uitzendkrachten als assistent weigeren.”
Door: Nationale Zorggids
lange wachttijden, ongewenst gedrag van adlers, die pijn kunnen veroorzaken, grote bek, lange nagels van adlers, en geen eigen regie is wat wij als clienten dagelijks mee maken
Zo jammer dat Marco van Es alles ontkent en niet inziet dat er wanbeleid is bij Fokus. Er projecten zijn waar het allemaal niet goed loopt. We staan als Fokus juist voor een goede samenwerking en persoonlijke communicatie met onze cliënten”, verteld Van Es. Ook een uitspraak wat in werkelijkheid het tegenovergestelde is.....