Lang niet alle patiënten die naar een dokter gaan zijn in staat om zich uit te spreken of om vragen te stellen. Hoewel de rol van de patiënt in de afgelopen decennia wel is veranderd, is mondigheid in de spreekkamer nog niet voor alle patiënten weggelegd. Dat meldt het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).
Kenmerkend voor veel patiënten is dat ze niet 'lastig' gevonden willen worden. Vaak leeft het gevoel dat er te weinig tijd is, waardoor men zich belemmerd voelt om vragen te stellen of de arts te onderbreken. De arts-patiëntrelatie wordt in veel gevallen nog steeds gekenmerkt door ongelijkheid en afhankelijkheid, aldus het NIVEL. De vraag is of patiënten hierin ondersteund kunnen worden en of mondigheid iets is wat mensen kunnen aanleren.
Onderzoekers van het NIVEL en AMC werken aan de ontwikkeling van verschillende trainingen om patiënten te helpen zich beter voor te bereiden op het consult. Uit een onderzoek onder lymfklierkankerpatiënten blijkt wel dat veel patiënten na verloop van tijd steeds beter voorbereid in gesprek gaan met de arts en daarin verschillende fases doorlopen met bijbehorende barrières. Er zijn inmiddels ook verschillende trainingen ontwikkeld voor patiënten om beter beslagen ten ijs op consult te komen. Het NIVEL test momenteel een online communicatie-interventie voor patiënten (PatientTIME). En in het AMC wordt onderzoek gedaan naar een ‘Vragenhulp’ (Question Prompt List) voor patiënten met kanker.
© Nationale Zorggids
Een goed initiatief om een middel te bieden zich beter voor te bereiden Helaas is het realiteit om bij een arts datgene te zeggen te wat ze graag willen zeggen. Van uit mijn bedrijf biedt ik deze ondersteuning ook en ook door persoonlijke ondersteuning kan de kwaliteit van een artsenbezoek worden verhoogd in het belang van de patient.