Verzekerden hadden tot 1 februari 2016 weer de mogelijkheid over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Ruim 1 miljoen Nederlanders, ofwel 6,2 procent van de verzekerden koos voor een andere zorgverzekeraar. De mobiliteit is dit jaar na 7 jaar gedaald. De zorgverzekeraars met de minst concurrerende premiestelling hebben de meeste verzekerden verloren. Het aantal verzekerde dat kiest voor een relatief goedkope internet of budget-zorgverzekering is verder gestegen. Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy.
In tegenstelling tot de dalende trend van voorgaande jaren is het aantal verzekerden zonder vrijwillig eigen risico dit jaar stabiel gebleven en is het aantal verzekerden met een aanvullende verzekering zelfs licht toegenomen. De reclamebestedingen van de zorgverzekeraars zijn dit jaar met 54 miljoen euro gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Tot vorig jaar was sprake van een jaarlijkse daling van het aandeel verzekerden met een aanvullende verzekering. Deze trend zette vorig jaar niet door. Het aantal Nederlanders dat een aanvullende zorgverzekering afsloot, bleef ongeveer gelijk. Dit jaar is het aandeel verzekerden dat een aanvullende zorgverzekering heeft gesloten licht gestegen van 83 procent vorig jaar naar 84 procent.
Het percentage verzekerden dat premiekorting ontvangt, omdat zij hebben gekozen voor een vrijwillig eigen risico is stabiel gebleven. Ook dit jaar koos 11 procent van de verzekerden voor een vrijwillig eigen risico van 100, 200, 300, 400 of 500 euro, bovenop het verplichte eigen risico van 385 euro. De eerder ingezette stijging van het aantal verzekerden met een vrijwillig eigen risico lijkt daarmee niet door te zetten.
In het afgelopen commerciële seizoen zijn de reclamebestedingen van de zorgverzekeraars stabiel gebleven met Euro 54 miljoen, exclusief de uitgaven aan het mediumkanaal internet. Ook nu zijn de meeste reclamegelden uitgegeven in november en december. Televisie blijft het mediumkanaal waaraan de meeste reclamegelden worden uitgegeven, circa 65 procent. De grote zorgverzekeraars hebben een aandeel van 94 procent in de totale reclamebestedingen.
In de afgelopen tien jaar is de prijs de belangrijkste reden voor verzekerden gebleken om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Zorginkoop is voor zorgverzekeraars een kritische succesfactor om in de zorgverzekeringsmarkt een concurrerende zorgpremie neer te kunnen zetten.
©Nationale Zorggids