Zorgverzekeraars hebben een positief oordeel over het meldpunt orthokosten. Het meldpunt, dat is gestart door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Consumentenbond en het tv-programma De Monitor, moet meer inzicht geven in de transparantie en volledigheid van orthodontisten en tandartsen richting patiënten. Dit meldt Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
De drie organisaties willen door het meldpunt een verbetering zien in de voorlichting over behandeling en kosten vanuit zorgverleners. Volgens orthodontisten kiezen patiënten steeds vaker voor duurdere beugels. Dat is volgens hen ook de reden waarom de omzet van de praktijken gelijk bleef, terwijl de tarieven voor orthodontie tussen 2011 en 2013 met 32 procent daalden. Via het meldpunt wil de NZa onderzoeken of patiënten de keus voor duurdere beugels bewust maken en of ze hierover voldoende geïnformeerd worden door de zorgverleners.
Dit laatste wordt betwijfeld door zorgverzekeraars. Het valt hen op dat meer ouders van een patiënt met een beugel het maximaal te vergoeden bedrag overschrijven. Het gevolg is dat de ouders het restant zelf moeten betalen. ZN noemt dit geen wenselijke ontwikkeling.
© Nationale Zorggids