Normal_1806
In januari heeft het Waterlandziekenhuis bekendgemaakt een apart fonds op te richten voor gedupeerde patiënten van orthopedisch chirurg De Bruin. Begin deze week is het fonds officieel opgericht en de uitvoeringsorganisatie ingericht. Het geld is bedoeld voor juridische bijstand. Patiënten die een aanvraag indienen krijgen binnen 14 werkdagen uitsluitsel.

“Gezien de aard en de omvang van het dossier heeft het ziekenhuis besloten om deze patiënten tegemoet te komen in de kosten”, vertelt Jack Jansen, voorzitter raad van bestuur. “Het fonds is nadrukkelijk bedoeld voor een tegemoetkoming voor een juridische beoordeling (haalbaarheidstoets) dan wel aanvraag voor het indienen van een claim door een onafhankelijke advocaat/ belangenbehartiger.” Het ziekenhuis gaat er daarbij wel vanuit dat gedupeerde patiënten hierin zelf ook verantwoordelijkheid nemen en een eigen bijdrage leveren.

Wederzijdse belangen
Nog niet eerder is een dergelijk fonds door een ziekenhuis in het leven geroepen waarbij er een redelijke vergoeding wordt toegezegd voor juridische bijstand bij geschillen. Het ziekenhuis beoogt hiermee de belangen van zowel de gedupeerde patiënt van De Bruin als het ziekenhuis te behartigen. “Als we iets geleerd hebben van deze situatie is het wel dat het voor patiënten ontzettend belangrijk is om zo snel mogelijk te weten waar hij of zij aan toe is. Wij weten dat het om die reden verstandig is om een belangenbehartiger in de arm te nemen”, vertelt Jansen. “Zo’n belangenbehartiger is iemand die precies weet hoe een claim met de juiste (juridische) woorden ingediend moet worden en heeft goed zicht op het feit of een letselschadeclaim ook kans maakt om daadwerkelijk uitgekeerd te worden. Dat iemand zo snel mogelijk een professionele afweging voor de patiënt kan maken is ook in het belang van een spoedige afwikkeling en daarmee van belang voor het ziekenhuis.” Overigens krijgen patiënten waarvan de claim uiteindelijk wordt toegekend de kosten volledig vergoed.

Fondsbeheer
De verantwoordelijkheid en de financiële afwikkeling van dit fonds ligt bij de raad van bestuur van het ziekenhuis. Na overleg met Centramed, de vereniging Zorgbelang Noord-Holland en belangenbehartigers van de patiënten heeft het ziekenhuis een onafhankelijke Beoordelingscommissie in het leven geroepen die een objectieve beoordeling kan maken van de toekenning van een vergoeding uit het fonds. Deze uitvoeringscommissie bestaat uit een jurist, advocaat en een vertegenwoordiger uit de cliëntenraad van het Waterlandziekenhuis. Patiënten die een aanvraag indienen krijgen binnen 14 werkdagen uitsluitsel.

Vergoeding
Al sinds de bekendmaking dat het ziekenhuis werkt aan een steunfonds wordt zij regelmatig benaderd met verzoeken om vergoeding van gemaakt onkosten. Die vraag gaat verder dan het ziekenhuis met dit fonds beoogt. “Patiënten zijn in afwachting van een mogelijke schadevergoeding en willen liever vandaag dan morgen genoegdoening, in welke vorm dan ook. Wij ontvangen dan ook verzoeken om kosten voor de aanpassing van de woning, aangepast bed of ander meubilair te vergoeden”, weet Jansen. “Het ziekenhuis kan die kosten niet vergoeden. Deze zaken worden over het algemeen gedekt door de verzekeraar en de gemeente biedt vaak nog aanvullende subsidies.”

Criteria
Op dit moment is er in totaal door 75 patiënten een claim ingediend tegen het ziekenhuis. De criteria, en een aanvraagformulier worden aan deze patiënten toegestuurd en zijn ook terug te vinden op de website van het ziekenhuis.
 

Meer informatie
Achtergrondinformatie en het reglement en aanvraagformulier Steunfonds vindt u op de pagina Dossier De Bruin