Afdelingen in het AMC organiseren met zekere regelmaat spiegelbijeenkomsten, kringgesprekken met patiënten, die medewerkers de gelegenheid bieden op een andere manier naar patiënten te luisteren: Het gaat dan niet om het beantwoorden van vragen of verzoeken van patiënten, maar om het krijgen van feedback.
De patiënt is niet aanwezig in de patiëntenrol maar speelt als ervaringsdeskundige in deze bijeenkomsten “de hoofdrol”. De patiënten informeren de medewerkers over hun ervaringen met het ziekenhuis, vertellen over concrete voorvallen en over hun beleving daarvan.
Er is sprake van lof, maar ook van kritiek. De medewerkers krijgen op deze wijze een beter zicht op de belevingswereld van de patiënt, waardoor een professionele houding, die de patiënt centraal stelt, bij hen bevorderd wordt. Elke spiegelbijeenkomst levert grotere en kleinere verbeterpunten en acties op.
Om aan de behoefte aan informatie van andere instellingen te voldoen zijn de ervaringen van het AMC verwerkt in een werkboek waarmee organisaties zelf aan de slag kunnen. Het boekje is daartoe voorzien van praktische bijlagen op Cd-rom.
De patiënt is niet aanwezig in de patiëntenrol maar speelt als ervaringsdeskundige in deze bijeenkomsten “de hoofdrol”. De patiënten informeren de medewerkers over hun ervaringen met het ziekenhuis, vertellen over concrete voorvallen en over hun beleving daarvan.
Er is sprake van lof, maar ook van kritiek. De medewerkers krijgen op deze wijze een beter zicht op de belevingswereld van de patiënt, waardoor een professionele houding, die de patiënt centraal stelt, bij hen bevorderd wordt. Elke spiegelbijeenkomst levert grotere en kleinere verbeterpunten en acties op.
Om aan de behoefte aan informatie van andere instellingen te voldoen zijn de ervaringen van het AMC verwerkt in een werkboek waarmee organisaties zelf aan de slag kunnen. Het boekje is daartoe voorzien van praktische bijlagen op Cd-rom.
Beste Karin, We weten niet of het boekje nog beschikbaar is, maar dit zou je bij het AMC zelf kunnen navragen. Succes! Mvg. de redactie
vraag: waar kan ik dit boekje bestellen?