Normal_1788
Afdelingen in het AMC organiseren met zekere regelmaat spiegel­bijeenkomsten, kringgesprekken met patiënten, die medewerkers de gele­genheid bieden op een andere manier naar patiënten te luisteren: Het gaat dan niet om het beantwoorden van vragen of ver­zoeken van patiënten, maar om het krijgen van feed­back.

De patiënt is niet aanwezig in de patiëntenrol maar speelt als ervaringsdeskundige in deze bijeenkomsten “de hoofdrol”. De patiën­ten informeren de me­dewerkers over hun ervaringen met het ziekenhuis, vertellen over concrete voorvallen en over hun beleving daarvan.
Er is sprake van lof, maar ook van kritiek. De mede­werkers krijgen op deze wijze een beter zicht op de belevings­wereld van de patiënt, waardoor een professionele houding, die de patiënt centraal stelt, bij hen bevorderd wordt. Elke spiegelbijeenkomst levert grotere en kleinere verbeterpunten en acties op.

Om aan de behoefte aan informatie van andere instellingen te voldoen zijn de ervaringen van het AMC verwerkt in een werkboek waarmee organisaties zelf aan de slag kunnen. Het boekje is daartoe voorzien van praktische bijlagen op Cd-rom.