Onduidelijkheid op zorgfacturen over extra kosten voor medicijnen

Wanneer moet een patiënt een eigen bijdrage betalen voor medicijnen en wanneer niet? Daarover blijkt vaak veel onduidelijkheid te bestaan op zorgfacturen, ontdekte SP-gemeenteraadslid Karin van Kouwen. Patiënten blijken soms ten onrechte extra te moeten betalen voor duurdere medicijnen, terwijl de apotheek de goedkopere variant had moeten afgeven. Dit meldt Omroep Gelderland. 

Van Kouwen kwam hierachter toen ze zelf antibiotica moest slikken vanwege een blaasontsteking. Op haar zorgrekening stond dat ze zelf geld moest bijleggen, terwijl antibiotica meestal volledig wordt vergoed door zorgverzekeraars. Ze nam een kijkje op medicijnkosten.nl en ontdekte dat de apotheek haar een duurdere variant had gegeven. En dat is niet toegestaan, tenzij de arts deze uitdrukkelijk voorschrijft. Doen apotheken dit wel, dan mogen de kosten niet voor de rekening van de patiënt zijn.

Terugbetalingsregeling

Volgens apotheker Miriam Stoks heeft de zorgverzekeraar in het geval van Van Kouwen wel gelijk, omdat de arts specifiek vroeg om een medicijn met vertraagde afgifte, waarvan alleen een variant beschikbaar is die niet vergoed wordt – dit bevestigt apothekersorganisatie KNMP ook. Maar ze heeft er alle begrip voor dat zulke dingen tot veel vragen leiden bij patiënten. Op apotheek.nl staat uitgelegd wat  de terugbetalingsregeling voor duurdere medicijnen is. De website wijst ook op de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt die zelf moet controleren of hij of zij in aanmerking komt voor deze regeling.

Transparanter systeem

Toch krijgt de SP’er regelmatig van collega’s zorgfacturen die ook zij niet snappen. Apotheker Stoks: “Het is heel erg ingewikkeld en ik denk dat alle apothekers in Nederland pleiten voor een transparanter systeem zodat wij onze patiënten veel duidelijker kunnen uitleggen wat wel en wat niet vergoedt wordt.”

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky