FNV is gealarmeerd door de nieuwe inkoopprocedures voor zittend ziekenvervoer. De twee grootste zorgverzekeraars, CZ en Zilveren Kruis, hebben hun nieuwe inkoopregels voor 2020 bekendgemaakt. Ze eisen hoge kwaliteit en extra digitale diensten, maar bieden lagere vergoedingen voor iedere met een passagier gereden kilometer. De grote verzekeraars knijpen de taxibedrijven nog verder af, constateert FNV. Dit meldt de vakbond.
“De kwaliteit moet voorop staan in deze maatschappelijke aanbestedingen”, aldus Minke Jansma, bestuurder van FNV Taxi. “Zieke en beperkte passagiers zijn extra kwetsbaar, daarom krijgen de chauffeurs regelmatig speciale trainingen om veiligheid en kwaliteit te leveren. Ze leren bijvoorbeeld om klanten in een rolstoel rustig en veilig te vervoeren.”
De laagste prijs
Voor de verzekeraars blijkt niet kwaliteit, maar de laagste prijs voor ziekenvervoer doorslaggevend, zegt de vakbond. Bij gelijke kwaliteit van aanbieders geven verzekeraars voorrang aan de goedkoopste. Zowel grote als kleine bedrijven gaan er volgens FNV aan onderdoor. De grote bedrijven moeten voor deze prijs zelf de kleinere bedrijven inhuren. Zij krijgen in het aangeboden tarief geen vergoeding voor dit extra werk. Er zijn ook geen vergoedingen voor wachten, in- en uitstappen of rolstoelvervoer.
Makkelijk sommetje
Veel taxibedrijven zullen niet eens meer inschrijven op ziekenvervoer, vermoedt FNV Taxi, omdat ze van zulke lage vergoedingen niet kunnen leven. “Marktwerking is een verrekt makkelijk sommetje. Als de verzekeraars deze nieuwe aanbestedingsplannen erdoor duwen, moeten taxibedrijven meer leveren voor veel minder geld”, legt Minke Jansma uit. “Chauffeurs en passagiers zullen uiteindelijk de rekening betalen.”
Pijnlijkste punten
De verzekeraars bieden flink lagere kilometerprijzen, gebaseerd op de kortste routes op Google Maps. Zilveren Kruis biedt tussen de 1,08 en1,22 euro plus 9 procent btw per kilometer. CZ biedt 1,27 euro inclusief 9 procent btw per kilometer gereden met passagier. Beide rekenen met een kilometerprijs voor het hele land. “Dat kan op het platteland al niet uit, maar in stedelijke gebieden al helemaal niet vanwege de langere reistijd over dezelfde afstand. Omdat de inkoopcontracten korter lopen dan voorheen, kunnen taxibedrijven niet in de lange termijn investeren.” FNV vreest dat chauffeurs nog onzekerder contracten krijgen en aan loon en arbeidsvoorwaarden moeten inleveren.
Jansma heeft de Tweedekamercommissie van VWS een brief gestuurd over de aanbestedingen: “FNV wil dat de zorgverzekeraars reële tarieven gaan hanteren, om veilig en sociaal vervoer te garanderen.”
Door: Nationale Zorggids