Normal_online_zorgverzekering_afsluiten

Afgelopen overstapseizoen konden verzekerden gemakkelijker informatie vinden op de websites van zorgverzekeraars dan de keer ervoor. Bovendien waren verzekeraars telefonisch en per e-mail goed bereikbaar om vragen van klanten te beantwoorden. Verbeterpunten zijn het te hoge taalniveau op de websites en het feit dat nog niet alle informatie vindbaar is online. Dat meldt NIVEL die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid de Monitor Overstapseizoen opstelde. 

Waar NIVEL met name tevreden over is, is de informatie die beschikbaar wordt gesteld rondom de type polissen. Aan de andere kant mist er ook nog steeds veel, zoals informatie over het overnemen van bestaande zorg, Dit gebeurt veelal namelijk wel, maar de verzekerde wordt hierover onvoldoende ingelicht.

Een ander verbeterpunt is het taalgebruik op de websites. Sommige verzekeraars gebruikten een taalniveau dat voor bijna iedereen begrijpelijk was, maar de meeste zorgverzekeraars maken hun teksten onnodig moeilijk waardoor een grote groep Nederlanders de tekst niet volledig snapt. Dat er voor polissen ook verschillende namen worden gebruikt door zorgverzekeraars, leidt ook tot verwarring. 

Door: Redactie Nationale Zorggids