Normal_martiniziekenhuisgevel_3_

Het Martini Ziekenhuis in Groningen en zorgverzekeraar Menzis hebben een vierjarig contract getekend waarin afspraken staan over de verbetering van de kwaliteit van zorg. Waar gesprekken tussen ziekenhuizen en verzekeraars normaal gesproken over geld gaan, willen deze partijen het in de toekomst anders regelen. De zorgkosten moeten omlaag en de zorg moet dichter bij de patiënt geleverd worden. Dat meldt NOS.

Hans Feenstra, directeur van het Martini Ziekenhuis, werkte vroeger bij een verzekeraar. Andersom werkte Menzis-directeur Joris Van Eijck voorheen in een ziekenhuis. “Wij liepen er tegenaan dat zorgverzekeraars vaak alleen over geld praten. Ze hebben eigenlijk te weinig verstand van waar het in de zorg om gaat”, zegt Feenstra. De afspraken tussen het Groningse ziekenhuis en één van de grootste zorgverzekeraars van Nederland gaan niet alleen over de financiën en richten zich sterk op de inhoud en kwaliteit van de zorg.

Huisartsen bijvoorbeeld gaan bepaalde taken overnemen van het ziekenhuis. Op dit moment worden patiënten met boezemfibrilleren gecontroleerd in het ziekenhuis, terwijl een huisarts daar ook bevoegdheid voor heeft. Daarom verschuift deze taak van het ziekenhuis naar de huisarts. Feenstra erkent dat de gemaakte afspraken de problemen binnen het huidige zorgstelsel niet oplossen en vindt de rol van de zorgverzekeraars goed bekeken moet worden. “Want waarom hebben we zes zorgverzekeraars nodig?”.

Door: Redactie Nationale Zorggids