Het project ‘Pijn meten bij oncologiepatiënten’ van Ziekenhuis Bethesda heeft hoog gescoord bij de Achmea Quality Awards. Het project mag zich rekenen tot een van de tien beste, meest innovatieve ideeën van Nederland om zorgkwaliteit te verbeteren. De Quality Award is een initiatief van Achmea en stimuleert initiatieven om zorgkwaliteit te verbeteren. Dit meldt Zorggroep Leveste Middenveld.
Pijn is het meest gevreesde symptoom bij kanker. Verbazend is dit niet, pijn komt bij oncologiepatiënten vaak voor. Aan deze pijn is veel te doen, maar vaak gebeurt dit niet optimaal. Anesthesioloog David Post licht dat toe: “Probleem is dat veel van de patiënten het niet melden als ze pijn hebben, ook niet bij ernstige pijn. Culturele factoren en angst voor bijvoorbeeld morfine spelen hierbij een belangrijke rol. Mede hierdoor wordt de ernst van de pijn door de omgeving en zorgprofessionals vaak onderschat.” Om de pijn beter te kunnen inschatten, werkt Ziekenhuis Bethesda tegenwoordig als eerste in Nederland met een automatische pijnmeting voor oncologiepatiënten.
Hoe werkt het precies? Pijnconsulent Saskia Derks: “Patiënten met kanker worden aangemeld bij deze pijnmeetmethode, de Sermosline pijnmonitor genoemd. De patiënt wordt op gezette tijden thuis gebeld door een computer met de vraag hoe erg de pijn op dat moment is. Via de telefoon toetst de patiënt de score in, waarbij 0 ‘helemaal geen pijn’ en 10 ‘de ergst denkbare pijn’ betekent. Is de score hoger is dan vijf, dan neemt de pijnconsulent contact met de patiënt op en kijkt vervolgens samen met de huisarts welke pijnmedicatie nodig is. Hoe vaak iemand door de computer gebeld wordt, hangt af van de doorgegeven score. De frequentie varieert tussen maandelijks, wekelijks en drie keer per week.”
Het belangrijkste voordeel spreekt voor zich, vindt Saskia Derks: “Het welzijn van patiënten neemt toe. Behandeling van pijn verbetert niet alleen de kwaliteit van leven maar ook de levensduur. En dat op een heel eenvoudige manier. De pijnscore leent zich er bij uitstek voor om gescoord te worden via een telefoon. Dankzij deze methode worden patiënten minder vaak ongepland opgenomen in het ziekenhuis.”
© Nationale Zorggids