Normal_apotheek_apotheker

De patiëntenfederatie NPCF start een meldactie voor patiënten die bij de apotheek te maken krijgen met onduidelijkheden rond de verstrekking van een nieuw medicijn en het zogenoemde 'eerste uitgiftegesprek'. Dat meldt de Nederlandse Consumenten Patiënten Federatie (NPCF).

Mensen die voor de eerste keer geneesmiddelen ophalen bij de apotheek of nieuwe medicijnen krijgen, kunnen sinds 1 januari een extra specificatie tegenkomen op hun apothekersrekening of op het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar. Het gaat om het zogenoemde 'eerste uitgiftegesprek' of 'eerste terhandstellingsgesprek'. Met ingang van dit jaar mag het verstrekken van nieuwe medicijnen en de uitleg over het gebruik ervan niet meer als één zorgactiviteit worden gedeclareerd.

Volgens de patiëntenfederatie komen hierover veel vragen binnen. Mensen blijken niet altijd te weten wat ze kunnen verwachten van een eerste uitgiftegesprek en wat het verschil is met de 'eerste uitgifte', die ook op de rekening vermeld staat. Ook is niet iedereen zich ervan bewust dat het verstrekken van extra informatie door de apotheker apart in rekening wordt gebracht. Om te achterhalen om hoeveel mensen het gaat en welke informatie duidelijker moet worden verstrekt, start de NPCF een meldactie.

© Nationale Zorggids