Normal_werk__2__rekenen_factuur_rekening_economie

Samen met de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer onderzoekt de Consumentenbond waar consumenten tegen aan lopen als het gaat om (het vooraf) inzicht krijgen in de kosten van specialistische zorg. Om een beeld te krijgen van de aard en omvang van de problematiek openen de organisaties samen een meldpunt waar consumenten hun ervaringen kunnen melden. Dat meldt de Consumentenbond.

Volgens directeur van de Consumentenbond Bart Combée is het systeem zo ingewikkeld geworden dat zelfs ziekenhuizen, zorgverzekeraars, accountants en toezichthouders geen goed beeld hebben van de zorgkosten. 'Van consumenten wordt verwacht dat ze rekeningen checken en daarmee een bijdrage leveren aan het tegengaan van verspilling en fraude. Dan moeten die rekeningen wel te begrijpen zijn.' Brenninkmeijer: 'Als dit voor professionals al zo complex is, dan vraag ik mij af hoe patiënten dit ervaren.'

Uit onderzoeken van de Consumentenbond en gesprekken van de ombudsman met burgers en experts uit de zorgsector blijkt dat de systematiek van afkortingen zoals DBC en DOT complex en nauwelijks te begrijpen is. In juli van dit jaar stelde de ombudsman daarom schriftelijke vragen aan minister Schippers van VWS over de transparantie van zorgkosten voor patiënten. De eerste resultaten van het meldpunt willen beide partijen begin 2014 presenteren.

© Nationale Zorggids