Het Erasmus MC en UMC in Utrecht maken gebruik van artificial intelligence (AI) om te voorspellen welke kans een verhoogde kans heeft om niet op te komen dagen voor een ziekenhuisafspraak. Hierbij kijkt de AI-tool bijvoorbeeld naar eerder gemiste afspraken of afspraken waarbij patiënten te laat waren. 'No shows' zijn erg vervelend voor ziekenhuizen, want ze zetten er personeel en apparatuur voor klaar, wat tijd en geld kost. Uit rondgang van Nieuwsuur bij vijf ziekenhuizen blijkt dat alleen daar al meer dan 130.000 patiënten wegblijven van hun afspraak. Dit meldt NOS.
Naast eerder gemiste afspraken of te laat bij een afspraak aankomen, kijkt het UMC Utrecht ook naar de afstand tussen hun huis en het ziekenhuis. Blijkt AI een verhoogde kans op niet komen opdagen te voorspellen, dan belt het ziekenhuis de patiënt vooraf. “Met een vriendelijk telefoontje, uiteraard”, zegt teamleider AI-implementatie Ilse Kant.
Pilot op afdeling longgeneeskunde
Het voorspelmodel van het UMC is eerst op de afdeling longgeneeskunde ingezet. Het aantal no shows werd daar teruggedrongen met 30 procent. Daarom breidt het ziekenhuis nu uit naar alle afdelingen. De verwachting is het aantal wegblijvers in totaal te kunnen terugdringen met zo’n 15 tot 20 procent.
Ethische bezwaren
Andere ziekenhuizen werken met boetes of sms’en patiënten bijvoorbeeld, maar deze laatste maatregel heeft tot nu toe niet het gewenste effect. De hoop in het UMC Utrecht is dat kunstmatige intelligentie een deel van het probleem kan verhelpen. Het ziekenhuis begrijpt de ethische bezwaren die van AI en kiest er daarom voor om geen persoonsgebonden kenmerken mee te nemen in de voorspelmethode. Wel neemt het model de leeftijd van een patiënt mee in de voorspellingen, omdat ouderen die minder mobiel zijn bijvoorbeeld vaker niet komen opdagen dan mobielere patiënten.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky