Normal_aed_hartstilstand_reanimatie

Het Rode Kruis en burgernetwerk HartslagNu hebben ruzie over de informatie over en uitvoering van AED’s in het land. Voorheen werkten beide partijen samen om een zo compleet mogelijk beeld te geven van locaties waar een AED te vinden is en het oproepen van burgers die kunnen reanimeren. Het Rode Kruis stapt uit de samenwerking door zich nu alleen op de eigen EHBO-app te richten, waarbij burgers die weten hoe zij moeten reanimeren niet opgeroepen worden om te komen helpen. Dit meldt Leeuwarder Courant.

De onenigheid wordt aangekaart in een mail van HartslagNu aan de beheerders van AED’s. Dit zijn burgers die weten hoe zij het apparaat moeten beheren en handmatig kunnen reanimeren. Deze burgerhulpverleners worden nu via HartslagNu opgeroepen wanneer iemand in de omgeving een hartstilstand krijgt. Door de koerswijziging van het Rode Kruis worden deze burgerhulpverleners buiten spel gezet.

EHBO-app is niet voor oproepen

In de EHBO-app van het Rode Kruis kun je zien waar een AED in de buurt hangt en wat je moet doen. Maar een oproep naar de burgerhulpverleners is geen functie van de app, daarvoor moet HartslagNu gebruikt worden. De beheerders vrezen dan ook dat er wordt afgeweken van de landelijke dekking van het oproepsysteem. Het Rode Kruis erkent dat hun app geen oproepsysteem is, maar een plek waar medische informatie gegeven wordt in gevallen van EHBO en acute hulp.

Door: Nationale Zorggids