Mensen die zich in een noodsituatie bevinden moeten soms lang wachten op hulp. Eén belangrijke reden is dat de Nederlandse 112-meldkamer geen techniek heeft om de exacte locatie van de het slachtoffer vast te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.
Diverse landen in Europa maken gebruik van een techniek die de locatie van de beller snel kan vaststellen, maar Nederland maakt hier nog geen gebruik van. Ondanks dat het niet al te duur is en vooral zeer efficiënt. Locatiebepaling is op dit moment mogelijk, maar daar zit in marge van zo’n 40 kilometer in. Nog lang niet exact genoeg dus.
Het Europese Netwerk van Alarmcentrales (EENA) vindt dat Nederland het voorbeeld van zeven andere Europese landen moet volgen door een nieuwe techniek te implementeren: locatieherkenning via de smartphone. De meldkamer kan op deze manier de exacte locatie van de beller vaststellen.
“Ik begrijp niet waarom Nederland dit systeem nog niet heeft. Het is zo vreemd dat een Uber je zo weet te vinden op locatie, en een ambulance soms nog moet zoeken naar de plek van de 112-beller”, zegt Benoît Vivier van EENA.
Sinds het onderzoek van RTL hebben PvdA en CDA Kamervragen gesteld. Zij zijn van mening dat Nederland zo snel mogelijk op landelijk niveau gebruikmaakt van exacte locatiebepaling.
Door: Redactie Nationale Zorggids