De Consumentenbond is ontevreden over de informatievoorzieningen omtrent ooglaserbehandelingen. Ooglaserklinieken moeten betere informatievoorzieningen opzetten, zo vindt de bond. De keuze voor een ooglaserbehandeling is een spannende beslissing en goede en duidelijke informatie voor consumenten kan een deel van die angst wegnemen. Dit meldt Gezondheidsplein.
In het februarinummer van de Consumentengids staan de resultaten van een onderzoek dat het blad deed naar de informatievoorziening van ooglaserklinieken. 30 klinieken werden onder de loep genomen. Veel klinieken, zo schrijft de Consumentengids, geven onvoldoende informatie over de bijwerkingen en risico's van een laserbehandeling bij een oogaandoening of een oogafwijking. Daarnaast is er ook te weinig informatie beschikbaar over mogelijke complicaties. Klanttevredenheidsonderzoeken over het werk van de ooglaserklinieken zouden ook meer aan (mogelijke) klanten moeten worden gepresenteerd.
De Consumentenbond pleit voor enkele aanpassingen. De bond vindt bijvoorbeeld dat alle ooglaserklinieken standaard een toestemmingsverklaring op hun website moeten publiceren. In deze verklaring moet alle informatie over de behandeling en mogelijke bijwerkingen en complicaties opgenomen zijn. Ook is er een keurmerk voor goede klinieken: het Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) keurmerk. Klinieken met dit keurmerk voldoen aan hoge eisen van klanttevredenheid en bieden een snelle, zorgvuldige behandeling. Patiënten kunnen een goede kliniek herkennen aan dit keurmerk.
© Nationale Zorggids