Waar er eerst in zowat ieder dorp en elke buurt in de stad nog een kantoor was van een van de Nederlandse banken, worden er nu steeds meer filialen gesloten. En de coronacrisis lijkt deze trend te versnellen: een tijdelijk sluiting vanwege het virus wordt een blijvende. Seniorenorganisatie KBO-PCOB krijgt van leden steeds meer klachten en vragen hierover. Om in kaart te brengen hoeveel sluitingen er de afgelopen tijd zijn geweest, opent de organisatie het Meldpunt Bank Dicht!. Dit meldt KBO-PCOB.
Via KBO-PCOB.nl/bankdicht en 030-34 00 600 kunnen mensen hun meldingen doen. “Met het meldpunt willen wij ook inzichtelijk maken welke problemen het sluiten van de banken voor mensen met zich meebrengt. Zijn geboden oplossingen – zoals internetbankieren – voor iedereen wel een geschikt alternatief?”, vraagt directeur Marcel Sturkenboom zich af.
Alternatief moet beschikbaar blijven
Banken zeggen goede redenen te hebben om filialen te sluiten. Zo wordt er steeds minder contant geld gebruikt en maken klanten veel meer online gebruik van hun diensten. “Heel veel senioren zullen hier geen enkel probleem mee hebben. Maar er is ook een groep die niks met deze online diensten kan, omdat ze niet willen of kunnen. Daarvoor moet er een alternatief beschikbaar blijven. Denk bijvoorbeeld aan een loket bij de plaatselijke boek- en kantoorhandel. Banken zijn hier al mee bezig, maar wat ons betreft moet dit klaar zijn voordat een filiaal de deuren sluit”, aldus Sturkenboom.
Door: Nationale Zorggids